Tuesday, March 8, 2011

ECV - camane aku nak ngadap ni..ewwww!!!!

makin lame aku dok umah mummy in-law..makin byk masa aku update blog ni..
sbb kt sini slalu nye tade keje..credit tu bibik yg dah setel sume keje2 umah sblm aku bgn tido..
**kalo mak aku tau prangai aku camni kt umah mommy in-law jawab nye nk kena hamun**
kuii kuii kuii..
harus la gune tenage kerja yg ade
kalo tak membazir jek la bayar gaji endon tu kn..

actually hari ni aku baru discharge dr wad..
semalam baby aku gerak cuma 3kali dari 9pg smpai 8mlm..
ouuuhhhh sunggoh menggerunkan okeh sbb budak tecik dlm pewot ni slalu nye aktif..
FYI at the end of pregnancy mmg kena kire pergerakan baby..
dlm 12jam de mesti kena gerak lebih dari 10kali..
so if the movement less than that, must be something wrong somewhere..


nak dijadikan cerite semalam de gerak 3kali jek dlm mase 10jam..
umah mummy in-law pon mmg blakang hospital mlaka, melenggang mak limah la aku ngn chek dol panjat sepital ni..
aku ingt maybe de nk bg aku rawatan pesakit luar kn sbb aku amatlah sehat walafiat cume belari jek tabule..
sekali aku ckp case aku skang teros kena tolak masuk wad ok..
haaaa pucat muke memasing >> refer to aku ngn chek dol la kn..
siap la aku nagis sbb tak expect langsung yg bende ni serius..
memule de check jantung baby..jantung sume normal..
fuuhhh legaaa...time tu jugak baby tendang kuat..
fuuuuuuuuhhhhh lagi lega...

siap ckp ngn doc 'sy dh ok dh doc..baby pon dh tendang kuat dan kerap dr siang tadi..sy xnak admit taoo doc'
muke konfiden..idong kumbang koncop..
skali doc pakar dtg nak scan..
haaaa..start ni la masalah yg aku tgh dok pikir ni..
bile scan rupe nye kepala baby aku kt atas, kaki de kt bawah..
camni haaa...


**hiikkk nampak nunai**

senang cite baby aku ni songsang la kedudukan nye..

aku konfiden jek ckp kepala kt bwh ari tu kn..

ehh bkn aku ckp..misi kt nun Durian Tunggal tu..

memandai jek men bantai ckp 'haa ni baby dh kepala kt bawah ni'

padahal men rase2 pakai tangan jek..haakkk tuiihhh...

seb bek dpt tau awal..kalo tak, naye jek kena caeser kn..

aku sanggaaaatttt lah nk avoid dr caesarean sbb kalo bule nk sume nye normal..

nk maintain body blk pon senang..

so skang solution de doc akan wat ECV..External Cephalic Version

menatang pe memule aku pon haram jadah tatau..tp time kaseh pd internet,pengetahuan tanpa sempadan...

korang google la sndri pekejadah nye proses yg doc nk wat kt aku ni...

kesimpulan nye ECV ni proses luaran yg doc akn buat ..means de akan gerak kn baby gune tangan dan bermonitorkan bacaan jantung serta ultrasound keadaan baby mase proses tu..

risiko nye baby terdedah pd bahaya terlilit tali pusat **nauzubillah**

kalo mase doc tgh jln kan proses ni, bacaan jantung baby lemah, doc xkan teruskan dan beralih pd kaedah caesar aka operation...**nauzubillah**

percent utk berjaya amat tinggi..

de same gak cam bidan kampung buat tu la kan..

kalo dulu2 bidan tu ckp nk betolkan tmpt duduk baby..

sbb mak aku penah buat dulu..tp sang bidan ni pulak mane tau psl terlilit tali pusat, jantung lemah bagai kn..

de men ikot dan de jek la..

dapat yg kaki ngenceng cam misi klinik tu ha..

**ikot sedap kau jek misi ckp baby aku kepala kt bwh**

masih marah pd misi tu..ppuuiihhhh

actually problem ni aku dh tau masa umur baby 30miggu dulu..

mase tu scan kt Pantai Hospital then doc bgtau kepala kt atas..

tp mase tu ade chance yg baby akan berpusing sndiri..

aku xde la risau sgt tp tak expect la de xpusing2 smpai skang dah 37minggu..

td doc bg discharge sbb de nak tggu baby umur 38mggu..

means next monday aku kena admit lg then followed by the process on Tuesday..

naseb baek aku gi sepital gomen semalam..

de nak gak ikhtiar utk aku besalin normal..

kalo aku gi Pantai xlayan nyer de nk tunggu ECV bagai..

trs tolak bilik bedah..sile lah standby 7 8ribu yep..

tu la kontra yg ketara antara hospital swasta ngn gomen..

semalam pon aku amek wad 1st klas yg dok bilik sorang tu..tade la mahal sgt kot..80rggt satu mlm..berbaloi sgt..

aku doa akan ade keajaiban berlaku so tapayah la aku melalui proses ni..

takoott nyahh!!!

No comments: